Kommunikation mellem kontor og byggeplads
Et andet element, som IT-værktøjerne kan hjælpe med i produktionen, er håndtering af de dokumenter og tegninger, som bliver brugt i projekterne. Der sker ofte tegnings-opdateringer, og der sker ændringer i projektet. IT-værktøjerne kan hjælpe med, at svendene har adgang til opdateret information, mens de er i gang med produktionen. Dette sikrer, at der tabes mindst mulig tid som følge af ventetid, og at der ikke sker fejlproduktion, fordi de tidligere planer og tegninger følges.
Når produktionen er i gang, sker der hele tiden ændringer af planer, som skal kommunikeres mellem kontoret og svendene i marken. Det handler om at få nye og opdaterede tegninger ud til pladserne, og det handler for svendene om hurtigst muligt at få afklaret spørgsmål om f.eks. ekstraarbejde, så de kan holde produktionen i gang. Specielt omkring ekstraarbejde: Det er BASITs erfaring, at en stor styringsmæssig udfordring i forbindelse med udførelsen er håndtering af arbejde, der umiddelbart ligger uden for det faste tilbud. Det handler om opgaver, som ændrer sig eller forhold, der skal bringes i orden, inden det egentlige tilbudsarbejde kan starte.
Dybest set handler det om at få kommunikeret ændringer hurtigt og præcist fra svendene på pladsen til en projektleder eller mester, der ikke er fysisk til stede. Det handler om at kunne indgå en gensidig og helst skriftlig forpligtende aftale, så der ikke skal forhandles alt for meget, når regningerne skal betales inkl. ekstraarbejde. Her findes der IT-værktøjer, der på forskellig måde kan hjælpe